§1 Zelfstudie
Stelt u zich eens het volgende voor, de volgende (zelf)reflectie. Doe dit indien mogelijk met Rudolf Steiners beschouwing De positieve en negatieve mens in het achterhoofd, want daaraan refereer ik dit geval. Duits origineel. Uit: Pfade der Seelenerlebnisse (GA 58): Der Positive und der Negative Mensch. Voor een Engelstalige editie en integrale tekst zie: Metamorphoses of the Soul, volume 2. Lecture 6: Positive and Negative Man.
Let wel:
In mijn vorige blogartikel gaf ik al aan dat ik met mijn persoonlijkheidsstructuur van jongs af aan in bijzonder sterke mate ontvankelijk was voor omgevingsinvloeden. Uiteindelijk ben ik uitgegroeid tot een evenwichtig, krachtig en zelfbewust individu. Zie: Rozenkruis (Weblog Bewustzijnsziel, tweede paragraaf aldaar; 7 juli 2024).
De onderstaande paragraaf van het huidige artikel (28 juli 2024) moet derhalve beslist niet geïsoleerd worden gelezen en niet verkeerd worden opgevat. De gesteldheid die hieronder wordt beschreven en zich voorheen episodisch voordeed stamt uit het verleden en doet zich niet meer bij me voor.
§2 Reflectie over intersubjectiviteit, interactie en omstulping in extreme en algemene zin
Ik sla mezelf gade. Een tijdlang verkeer ik in een staat, een toestand waarin ik niet denk, maar ikzelf en mijn denkleven wordt gedacht. Soms met uitersten als: preoccupaties, fascinaties en obsessies. Als ik aldus word gedacht, verkeer ik in relatie tot wat mij denkt – het één en ander dat mij schijnbaar, suggestief of daadwerkelijk denkt – in een subject-object verhouding met volledige overgave en onderwerping. Ik ben dan een afgesnoerd object van een ander mens die zich op een of andere manier laat gelden of van een alles overheersende gedachte, van iets dat dan kennelijk voor mij een poos mijn richtsnoer biedend subject vormt. Dat maakt dan dat ik tijdelijk gedesoriënteerd raak en van mezelf vervreemd.
In elementaire zin en in algemene termen wordt in deze onderstaande Engelstalige Youtube video iets meer verteld over intersubjectiviteit en menselijke interactie.
§3 Spirituele dimensie: grensgebied
Bij de Wachter aan de Drempel, de veerman die pendelt tussen het oude en het nieuwe, het tijdelijke en eeuwige en het vergankelijke en onvergankelijke, hebben zich het wezen van zelfzucht, het zelfzuchtige en het wezen van de onzelfzuchtige, onzelfzuchtigheid geschaard.
§4 Bijbels perspectief
Paulus schreef over dat onderwerp en levensthema behartenswaardige woorden in zijn eerste brief aan de Korintiërs. Wat mij betreft is zo’n bijbeltekst met enig omdenken nog altijd actueel en waardevol, in dit geval zeker de volgende passages uit: Brief aan de Korintiërs 1:12 en Brief aan de Korintiërs 1:13. Zelf geef ik ook in dit geval de voorkeur aan de vertaling van het Nieuwe Testament van H.A.P.J. Ogilvie.
§5 Illustratief gedicht van een jongvolwassene
Uit mijn tekstbundel Boven water het volgende eigen gedicht:
Schipbreuk
De boom der kennis
Kon zonder beroering niet nijgen
Spreekt het ingehouden zwijgen
Nadat het stilte heeft betast
En bewustzijn met lege ruimte belast.
Voelend naar scherpe windvlagen
Die naar alles vernieuwde woorden jagen
Als boodschappers God’s
Nog onzichtbaar van vorm
Eens weggeëbde stemmen stil samenballend tot storm
Zal ik weldra zinken
Zelfverkoos verdrinken
§6 Aforisme van Goethe met commentaar van Rudolf Steiner
Beluister ook mijn ingesproken audioweergave met illustratiemateriaal:
§7 Slot- of hamvraag
Gerechtvaardigd is de vraag: waarmee kan en wil ik me waarlijk identificeren en van waaruit en waarmee kan en zal ik waarachtig opleven?
Muziek
Hoe waardeert u dit blogartikel?
Dat kunt u aangeven door commentaar te leveren in de onderstaande reactieruimte en/of door te klikken op één van de de iconen hieronder. Zie de kwalificatie die tevoorschijn komt zodra u de muisaanwijzer of uw vingertop op een icoon laat rusten.
Naar aanleiding van een lezersreactie op Facebook bij dezen nog mijn deelcommentaar op de vermelde uitspraken van Goethe en Steiner over waarheid en waarheden in relatie tot menselijke persoonlijkheden.
Een mens kan zich om allerlei redenen vergissen. Menigeen doet dat rijkelijk, en het is goed dat een mens dat als ervaringsfeit onderkent. Zo kan hij aan zichzelf werken en situaties gaandeweg beter inschatten en hanteren. Maar dat ligt in de bovenstaande uitspraken van Goethe en Steiner besloten. Dat nemen ze mee. Wat hierbij ook speelt is het feit dat hoe een mens zich tot zijn omgeving en tot zichzelf verhoudt, afhangt van wat voor soort mens hij is. Neem hierbij een ander aforisme van Goethe in gedachten:
“Die Weisheit ist nur in der Wahrheit”
Over dit alles valt natuurlijk nog veel meer te zeggen, maar op dit moment laat ik het hierbij.
Bovendien, naast ‘leven met levensvragen en levensopgaven’ en ‘zoeken naar antwoorden en exploreren van nieuwe levensdimensies’ is mijns inziens eerbiediging belangrijk. Wat je al weet eerbiedigen en dat proberen te integreren met weer nieuwe wetenswaardigheden. Daarbij kun je natuurlijk stuiten op tegenstellingen en paradoxen (schijnbare tegenstellingen).
Nog wat over het muzieknummer. Ik weet nog wel dat ik het als een puber geweldig vond. Mijn vier jaar oudere broer Rob kon het toen ook waarderen, denk ik. ‘k Vind het trouwens nog altijd goede muziek.
Hier een verwijzing, een Youtube playlist, naar het hele album van het concert dat de oude formatie van Fleetwood Mac (met Peter Green) in Boston lang geleden hield:
Fleetwood Mac – Album – Boston
Bij dit onderwerp en levensthema mag (en moet ook eigenlijk) de antroposofische zintuigleer worden betrokken, waarbij beslist ook die zintuigen in het geding zijn die in de huidige reguliere wetenschap nog onvoldoende worden opgemerkt en onderkend: het taal-, voorstellings- en ik-zintuig. Neem bijvoorbeeld het boek Zintuigen en levensprocessen. Met de ontdekking van onder andere spiegelneuronen zijn wetenschappers daar deels hopelijk wel naar op weg.
Verder is het zo dat bij de aan de orde gestelde problematiek verwoord in de tweede paragraaf, factoren als (1) cognitieve dissonantie, een academische term voor een verschijnsel dat is gemunt door de Amerikaanse sociaal psycholoog Leon Festinger (1919-1989), (2) het al langer bekende verschijnsel autosuggestie (zelfsuggestie) en (3) suggestibiliteit, vatbaar zijn voor suggesties, een zekere rol spelen.
Een nuttige inleiding op Festingers ideeën en onderzoek biedt het luisterboek:
The Macat Analysis of Leon Festinger’s A theory of Cognitive Dissonance
Macat International, 2017
Hoewel ik vond dat het geschreven en gepubliceerd moest worden, was ik aanvankelijk tamelijk ontevreden over dit blogartikel. Heb in tweede instantie terwille van transparantie en om misverstanden te voorkomen veel geschrapt in de tweede en derde paragraaf en aan de eerste paragraaf iets toegevoegd. Het is nu leesbaarder en toegankelijker. Inhoudelijk hebben lezers hebben er nu meer aan.
Vandaag heb ik nog meer punten op de spreekwoordelijk ‘i” gezet, want ik wil beslist niet dat dit blogartikel door derden verkeerd wordt opgevat, maar integendeel naar ware waarde wordt geschat.